Lärarnas rektor

Inom skolvärlden hör man ofta uttrycket "elevernas rektor". Jag har inte kollat historiskt bakgrund kring uttrycket, när det började användas och varför, men är fast övertygad om att det fanns en god anledning till denna retorik, anledning som var positiv, konstruktiv och hade en klok tanke som startskottet. Ett uttryck som vi behöver tänka om kring. För när jag hör uttrycket idag… jag vill gärna inte höra den fler gånger. Jag ska förklara för er varför.

Retoriken är tolkningsbar. Den tolkas av den som lyssnar på budskapet. De som lyssnar på budskapet har olika referensramar, erfarenheter och sätter olika värderingar i orden.

När man påstår att en rektor är elevernas rektor finns det fara att i tolkningen exkluderas att rektor är lärarnas rektor. Nu kan man kanske tänka sig att det är självklart att en rektor är där för lärarna, hen är ju lärarnas chef. Nej, det är inte självklart. Det måste sägas. Samhället behöver höra det. En rektors uppdrag är inte att i första hand kontrollerna lärarna med elevernas bästa i fokus, som "elevernas rektor" också kan tolkas. Rektors uppdrag är att stötta, handleda, justera, vara bollplank, organisera kollegialt lärande, skapa en ambitiös men förlåtande arbetskultur, inspirera, trösta och förstå, leta efter de bästa lösningar tillsammans med personalen i dessa tider av tuffa nedskärningar.

 
Både samhället och skolverksamheter behöver höra att rektor finns till för lärare, lärare finns till för elever. Rektors fokus, i den offentliga retoriken, måste i första hand vara lärare, som i sin tur håller sin fullständiga fokus på eleverna och deras bästa, under rektors ledning. Rektor finns, såklart, till för elever också, när det behövs, men rektor tar inte lärarnas mandat varken i retoriken eller i praktiken.

Den lilla justering i retoriken är ett steg till skolans högre status. 

Nu är jag medveten om att jag är präglad av min verksamhet, en modersmålskola.

Jag är medveten om att jag är präglad av min uppväxt i Kroatien på 80-talet också, där rektor var i min lilla barnavärld en stor människa. Han satt i min mentala bild till höger av landets president och bredvid honom på hans högra sidan var min lärarinna Vera. 

Jag är såklart även präglad av de rektorer och verksamhetschefer som jag själv hade som ledare under mina år som obehörig lärare, behörig lärare, förstelärare och rektor. De fanns där för mig när jag behövde dem. Så kändes det inte för alla mina kollegor.

Läs denna texten källkritisk och fundera gärna om din verksamhet skulle gynnas av en utalad retorik "elevernas lärare, lärarnas rektor". Det tror jag.

 Bildkälla: https://www.goetzpartners.com/strategy/strategy-growth