Hur gör Sverige med obehöriga lärare på SFI?

Det finns inte tillräckligt många lärarutbildade SFI-lärare på marknaden.

Om vi börjar utbilda ALLA vi behöver idag är de inte klara förrän i bästa fall om 4 år. Men det är bara en del av problemet. Den andra delen av problemet är att lärare som blir behöriga och legitimerade i SVA allt som oftast söker sig från SFI vidare till SVA-undervisning på grundskola och gymnasieskola, som anses vara mer utmannande och utvecklande och - handen på hjärtat - har inte lika många undervisningstimmar i veckan som SFI har.

 

Så vad gör vi åt denna brist på lärare på SFI? Lösningen finns och den har redan använts i Storbritannien i många år -  vi certifieriar språkutbildare som en kompletterande lösning, medan huvudlösningen - fler legitimerade SFI-lärare - arbetas fram av regeringen på statlig nivå.

Låter enkelt eller hur? Och egentligen är det enkelt också.

Mest handlar det om att ändra sättet att tänka kring SFI från "hur vill vi ha det" till "hur har vi det egentligen" och anpassa därefter. Det handlar om att sluta tänka de gamla tankebanor kring SFI, om att förnya och förbättra. Det handlar om att ge människor utan en förmell lärarutbildning som idag redan jobbar med att utbilda våra nya inflyttade i svenska (och många av de gör det riktigt bra också) kredibilitet och möjlighet till en karriär inom branschen de redan tillhör. Att sluta kalla dem "lärare - MEN obehöriga", att sluta använda deras obehörighet som nål i ögat på dem när lärarsituation i samhället tvingar fram behov att anställa dem. För - låt oss vara ärliga med varandra - idag har vi en hel del obehöriga utan en pedagogisk utbildning som jobbar med SFI, speciellt på små orter.

En av mina kollegor kommenterade en gång: "Vi kanske aldrig borde ha börjat kalla obehöriga lärare för lärare? En person som saknar lärarexamen är inte lärare, helt enkelt". Jag håller med henne. Men gjort är gjort, så låt oss nu tänka nytt, göra om och göra bättre.

Istället för att ha två kategorier medarbetare på SFI som vi idag kallar för:
1. lärare
2. lärare MEN obehörig

...låt oss forma ett nytt system med 4 kategorier medarbetare som vi ska kalla (i "utbildningsordningen"):

1. språkutbildare
2. certifierad språkutbildare
3. behörig lärare (ej SVA)
4. legitimerad lärare (SVA)

Med andra ord: varje obehörig lärare - och glöm inte - det finns många som redan är verksamma idag - ska åtminstone vara certifierad språkutbildare. Vårt utgångsläge är att vi inte är tillräckligt många med utbildningen medan arbetsmarknaden skriker efter arbetskraft som ska utbilda nyanlända i svenska för invandrare.

"För att vara en bra språklärare behövs en gedigen utbildning" sa en av mina kollegor i en diskussion på Facebook. Det stämmer, jag håller med fullständigt. Men! Låt oss fundera en liten stund: måste man verkligen ha lärarlegitimation och minst 4-årig lärarhögskola för att lära nyanlända det allar första inom SFI, namn på färger, frukter och grönsaker och att det heter "Hur mår du?" och inte "Hur är du?" Jag har min lilla åsikt i frågan som baseras på att ha varit med inom SFI och SVA både som elev, obehörig lärare, behörig lärare, legitimerad lärare, förstelärare och rektor. Min åsikt behåller jag för mig själv än så länge och uppmanar er alla: fundera kring frågan. Den är intressant.

För att återgå till Storbritannien och hur man löste problemet där. I Storbritannien finns något som heter TEFL course - Teaching English as Foreign Language course. Högskoleutbildade som pratar flytande och korrekt engelska kan ansöka om TEFL-course. Efter en avslutad TEFL kurs blir man certifierad språkutbildare. DET behöver vi ha här i Sverige, en certifieringskurs för språkutbildare för att rätta till situation med obehöriga lärare på SFI. Att ingen kom på det redan... det är bara att titta runt om världen och hitta goda exempel (det finns fler länder som har liknande lösningar som TEFL)  - för att göra lika bra... eller ännu bättre.

Låt oss göra denna lilla justering och sluta kalla obehöriga för "lärare". Vi kallar dem språkutbildare istället och ger dem en kort utbildning i praktisk lektionskunskap som en kvalitetssäkring INNAN eller i DIREKT ANSLUTNING till att de börjar undervisa. Så att både SFI-verksamhet och samhälle kan försäkras att de vet vad de gör bakom stängda dörrar. Samtidigt - låt oss fortsätta uppmuntra dem att utbilda sig till legitimerade lärare - så som vi redan gör.

Och till slut - att gå TEFL-course och bli certifierad utbildare i engelska innebär inte att man blir lärare i engelska. I engelska skolor arbetar enbart legitimerade lärare, du kan inte ens vara vikarie om du inte är legitimerad. Men på "Open Doors", som är det engelska motsvarighet till SFI, jobbar certifierade språkutbildare. Och de är uppskattade och oerhört skickliga i det de gör.

 
 
Publicerat i <3
Taggar: TEFL-course / brist på lärare / certifierade språkutbildare / legitimerade lärare / obehöriga lärare / sfi / språkutbildare / svenska för invandrare
Kommentarer (1)