SOLROSEN tacklar kontinuerliga intag på Vuxenutbildningen och "flexar" hela vägen ut till kursslut

Som alla andra Vuxenutbildningar även på JENSEN SFI/SVA kämpar vi med de kontinuerliga intagen. Man vill, som utbildningsaktör, ge eleverna möjlighet att börja sin utbildning så snabbt som möjligt, bespara eleven lång väntan, ge den möjlighet att så fort som möjligt kunna ingå i en grupp med gemensama föreläsningar.
 
Ett linjärt tänk kring kurserna ställer till det för de kontinuerliga intagen på vuxenutbildningen. Om man förutsätter att en kurs har början och slut och lektionsinnehåll däremellan, kan man lätt få en känsla av att man har missat halva kursen, ifall man kommer in i kursen när klassen är på t ex sidan 56 i boken.
 
 
Detta "problem" åtgärdar vi på ett bra sätt genom att tänka cirkulärt. Cirkelkursmodellens antagande är att kursen inte har början och slut, utan den pågår i cirklar från första till sista sidan i boken, från första till sista kursmål som är uppdelade i veckor, och sedan börjar om igen i 20-veckorsperioder. Har eleven kommit in i kursen när klassen var på sidan 56 i boken - det är bara att fortsätta följa boken tills sista sidan och sedan fortsätta från början fram till sidan 56, som var elevens startpunkt.
 
Vill eleven hellre ta igen sidor 1-56 och skynda sig igenom kursen - helt ok, hen har möjlighet att göra det med lärarens stöd.
 
Cirkelkursmodellen (missta den inte för "cirkelmodellen" - det är inte samma modell vi pratar om!) flexar och individualiserar på ett sätt som den linjära kursmodellen aldrig kan. Varje elev har sin egen SOLROS vars blad ska fyllas med lärarens namntäckning för varje framgångsrikt vecka för vilken eleven klarar alla veckans kursmål.
 
Varje fredag blir på JENSEN SFI/SVA Helsingborg den viktigaste frågan framöver: "Har du din SOLROS med dig?"
 
 
.