Nya planeringstankar inför höstterminen 2015 (1)

Ok, här kommer en liten beskrivning på det som ska ske till höst på mitt skrivbord och på min skola. Det är långt ifrån färdigtänkt, men en bra början på en planering:
 
1. Klassen ska jobba i projektform.
 
2. Ett projekt som fortlöper samtidigt som undervisning (samma elever) och har följande delar: brainstorming - planering - utförande - presentation - utvärdering.
 
3. Projektet ska resultera i något som kan presenteras för omvärlden ( t ex website, facebooksida, bok, häfte, föreläsning, utställning... något av det).
 
4. Projektet ska genomföras med enterprenöriellt lärande som bas, inspiration och metod.
 
5. Projektet ska ha som tema ett av perspektiven från läroplan (miljö-, internationell, etisk eller historisk perspektiv). Arbetsmetoden, som är enterprenöriellt lärande, är den femte läroplanens perspektiv (snapp! hehe)
 
6. Till projektutförande ska individualiseringen kopplas till - jag har precis frågat vår förstelärare som har individualisering som sitt fokusområde om hon vill vara med och väntar på svar.
 
7. Det gjorda ska dokumenteras och presenteras i någon form (hur/vad/varför) för våra kollegor och omvärlden.
 
8. Det gjorda ska bottna i aktuell forskning kring enterprenöriellt lärande, projektarbete och (kanske) individualisering.
 
Tanken med höstens arbete är dels att själv bli bättre på att genomtänkt jobba i klassrummet med läroplanens olika perspektiv och dels att tänka ut gångbara metoder och strukturer kring HOW DO som kollegorna ska kunna återanvända och anpassa till sin egen undervisning. Och värdegrundsarbete? Värdegundstänket kommer att sträcka sig som en röd tråd genom hela projektarbetet. En noggran val av tema och vinklingar av det kommer att ge oss ett gediget värdegrundsbas under projektarbete. Hur? Vet inte än, men jag återkommer ;)