Sociala relationer i pedagogiska sammanhang

Sommaren verkar närma sig sitt slut. Nya elever i klasserna, nya, vita blad som ska fyllas med bokstäver, siffror och kunskap. Allt fräscht och många leenden från glada, solbruna och pigga ansikten.

Jag läser just nu en bok om sociala relationer i pedagogiska samanhang (se bild). Den ger en djupare vinkling på vad det är som händer i klassrummet mellan en elev och en lärare, samt mellan gruppen av eleverna och lärare, förutom att vi kommunicerar, interreagerar och intar roller.

Vilka känslor följs av vilka reaktioner? Vad är det som frambringar en speciell känsla hos eleven och hos läraren? Hur kan man styra interaktion mot energigivande situiationer och bort från energislukande i undervisningssammanhang?

Jag får aha-upplevelser genom boken, känner igen de beskrivna situationerna och minns mina egna elever vilka jag har hamnat i olika relationskonstelationer med, både positiva och negativa sådana.

Boken rekomenderas. Den kan nog inte ses som en manual över hur man ska göra för att få djupa, meningsfulla och lyckade relationer med vartenda elev man möter i sin vardag, men den kan ge en eller flera förklaringar om varför det ibland blir som det blir och större förståelse för olika elevernas beteenden i klassrummet.

Ha det gott i vinden och solen!
/Kristina

P.S. I år tog mig en halv dag att komma in i rutinerna efter sommarsemester. Förvånande snabbt. Jag gissar att det berör på att jag tycker om mitt jobb.